Sisi Lain Yang Dapat Dilihat Dari Gunung Sawal Jawa Barat

Gunung Sawal yakni gunung yg beruang di Kabupaten Ciamis, gunung denga hutan yg lebat, juga dipenuhi bermacam warna flora dan binatang yg kurang lulus yg telah nyaris miskin. sekian banyak diantara haiwan yg garib makbul yg ada di suaka margasatwa ini merupakan macan lebah, meong congkok, elang jawa, Saeran dll. sedangkan malangnya, cuma sebentar wong yg tahu bahawa Gunung Sawal ini ialah salah tunggal suaka margasatwa yg ada di Indonesia.


Gunung sawal ini memiliki beraneka ragam warna flora dan hewan yg eksentrik sempurna yg telah nyaris musnah. sekian banyak diantara haiwan yg pelik absah yg ada di suaka margasatwa ini ialah raja hutan tawon, meong congkok, elang jawa, Saeran dll.

Kuncen Gunung Sawal yg masih sesepuh Cikatomas Desa Gunungsari, Kecamatan Sadananya, Kabupaten Ciamis, Manap, waktu ditemui HR, Selasa, (22/10), mengaku bahawa dia yg memburu berbudi salah seseorang pelajar yg tersesat selama beruang di hutan Gunung Sawal.

Pada ketika itu, kata Manap, dirinya menonton berakal masih bersila di tugu dua yg di mana di depannya terpendam tebing. sesudah menonton ada satu orang akil balig, dirinya berulang menghampirinya dan mengambil ke rumahnya.

Gunung ini yaitu gunung yg jadi icon Kabupaten Ciamis. apalagi salah tunggal kemuncaknya yg( sompak untuk sketsa di atas) dijadikan yang merupakan bahagian latar alamat simbol wilayah Kudat. Sila tonton sketsa di lembah seandainya tak yakin.